رازهاي جو سياره سرخ

منبع:www.nojum.ir
اين نخستين باري است كه چنين عامل فعالي در جو سياره اي غير از زمين آشكار شده است اين فعال كننده هاي شيميايي چرخه تبديل و فعل و انفعالات شيميايي را در جو زمين كنترل مي كنند. كشف اين مولكول در جو مريخ توسط تلسكوپ جيمز كلارك ماكسول در ارتفاعات موناكي ، هاوايي صورت گرفته است.
دكتر تود كلانسي كه سرپرستي تيم تحقيقاتي دز موسسه علوم فضايي كلورادو را بر عهده دارد در باره مريخ ي گويد:« اين سياره يكي از ۳ سياره اي است كه مي توانيم جو آن را مستقيما رصد كنيم و بر خلاف زهره ، مريخ قابليت لازم را دارد تا در آينده شرايط مناسبي براي سكوت انسان فراهم آورد و بر خلاف زمين رازهاي آن تا كنون آشكار نشده است و هر لحظه مي توان منتظر شنيدن خبري هيجان انگيز درباره آن بود.»
وي با اشاره به موفقيت تيم تحت رهبريش در كشف پراكسيد هيدروژن در جو مريخ اشاره مي كند كه اين فرصت در خلال مقابله كم نظير سياره در شهريور ماه گذشته به دست آمد و در آن هنگام تلسكوپ جيمز كلارك ماكسو به بررسي طيفي جو اين سياره پرداخت. اين تيم تحقيقاتي با توجه به ساختار جو زمين و نحوه علكرد آن در قبال تشعشعات خورشيدي به پيش بيني رفتار جو مريخ پرداخته و موفق شدند اين مولكول را در جو مريخ كشف كنند . اگرچه اين اولين باري است كه اين مولكول كشف مي شود اما تعدادي از دانشمندان با بررسي جو سياره سرخ امكان وجود اين مولكول را مطرح كرده بودند.
سرپرست اين تيم تحقياقتي با اشاره به اينكه اين تركيب شيميايي برروي زمين به عنوان ماده اي گندزدا و ضدعفوني كننده كاربد دارد اضافه كرد ممكن است يافته جديد به بحثهاي مربوط به جستجوي حيات ميكروبي در سطح مريخ كمك كند چراكه اگر اثر اين ماده بر سطح مريخ بالا باشد احتمال آنكه هرگونه حيات كيكروبي بر سطح سياره باقي مانده باشد بسيار كاهش مي يباد و آنگاه بايد جستجوي خود را به لايه هاي زيرين سطح سياره متمركز كنيم .